doelgroep voor crowdfunding

Hoe ziet jouw crowd eruit en op welke manier breng jij je doelgroep voor crowdfunding in kaart

Bij het lanceren van een crowdfundingscampagne voor je boek is het benutten van je eigen netwerk van onschatbare waarde. Wanneer je met crowdfunding voor je boek aan de slag gaat, is het slim om vooraf te beginnen met het in kaart brengen van je crowd, jouw eigen netwerk. Op welke manier doe je dit het meest effectief zodat je het succes van je boekproject vergroot?

Identificeer je doelgroep

Voordat je je eigen netwerk kunt aanspreken, is het belangrijk om je doelgroep te identificeren. Stel jezelf de volgende vragen: Wie zou geïnteresseerd zijn in mijn boek? Welke demografische kenmerken hebben ze? Welke interesses delen ze? Door je doelgroep te begrijpen, kun je gerichter communiceren en je inspanningen beter afstemmen. Weet jij welke vragen je doelgroep heeft? Scherp dit zoveel mogelijk aan en schrijf je uitkomsten op. 

Online aanwezigheid

Ben jij al zichtbaar op social media? Zo niet, bouw dan een online aanwezigheid op: Een sterke online aanwezigheid is essentieel bij crowdfunding. Maak gebruik van sociale media, een website of een blog om je boekproject te promoten en mensen te betrekken bij je crowdfundingcampagne. Zorg ervoor dat je regelmatig updates plaatst en interactie aangaat met je volgers om hun betrokkenheid te vergroten. Ben je al langere tijd bezig op social media, breng dan per medium in kaart hoeveel volgers je hebt en kijk hoe je deze cijfers kunt verhogen. Effectief is ook om een regelmatige nieuwsbrief uit te brengen. Werk je als ondernemer, maak dan gebruik van die mogelijkheid en schrijf regelmatig in je eigen nieuwsbrief over de voortgang van je crowdfunding.

Familie en vrienden

Stuur persoonlijke uitnodigingen: Benader je familie, vrienden, collega’s en kennissen persoonlijk en nodig ze uit om je crowdfundingcampagne te steunen. Leg uit waarom je boek belangrijk is en wat het voor hen zou kunnen betekenen. Persoonlijke benaderingen zijn vaak effectiever dan algemene berichten, omdat mensen zich speciaal en betrokken voelen. We raden altijd aan om met crowdfunding als eerste bij je naaste familie en bekenden te beginnen en het bij hen onder de aandacht te brengen. Waarom? Omdat daar de mensen zitten die al helemaal met je meeleven en begrijpen hoe belangrijk het voor je is dat je boek er komt. Wanneer er dan eenmaal een aantal mensen gedoneerd heeft, volgen er altijd meer donaties, ook van onbekenden… Iets met ‘als er een schaap over de dam is, volgen er meer…’

Mond-tot-mondreclame

We leven zo in een online tijdperk dat we bijna deze vergeten: Mond-tot-mond-reclame. Mond-tot-mondreclame is een krachtige tool. Vraag je netwerk om je boekproject te delen met hun eigen contacten en moedig hen aan om anderen aan te sporen om bij te dragen. Persoonlijke aanbevelingen zijn vaak overtuigender dan traditionele advertenties. En zo zie je… iedereen kent wel weer iemand anders die interesse kan hebben in jouw boek en je wil helpen. Zéker omdat je ook zulke mooie tegenprestaties aanbiedt bij Boekfunding.