expertstatus op je vakgebied

Expertstatus op je vakgebied. Boost je business met het schrijven van een boek

Wist je dat het uitbrengen van je boek een positief effect kan hebben op je business? Je krijgt hierdoor een expertstatus op je vakgebied. Zeker in de dienstverlenende sector kan het je een expert status geven door jezelf als ‘autoriteit’ neer te zetten. Het is het beste visitekaartje dat je maar kunt bedenken als ondernemer, coach, trainer of begeleidend professional. Het is al met al een respectabele prestatie en daarbij je laat iets na voor de toekomst.

Expertstatus op je vakgebied

Het feit dat jij een boek hebt geschreven, geeft je expertstatus. Het uitbrengen van een boek maakt je ervaringsdeskundige, kennisbron en leider over het onderwerp waar jij veel van weet. Je hoeft daarvoor geen expert te zijn als in diploma’s of certificaten te hebben, zolang je maar nét iets meer weet van jouw onderwerp dan je lezer. Heb je al een boek uitgegeven? Verander je LinkedIn status dan in ‘Auteur van…[titel van je boek]”, zet het op je website en bol.com en kijk zelf wat een reacties je krijgt. Wellicht word je nu wel (vaker, of tegen betere tarieven) gevraagd als spreker. 

Bij mij werkt het beide kanten op: als spreker werd me steeds gevraagd wanneer ik er een boek over zou schrijven. En als auteur word ik gevraagd om lezingen, trainingen, workshops en presentaties te geven.

Het beste visitekaartje

Aan het boek zelf verdien je meestal niets (sterker nog: het kost een hoop tijd, geld en energie), maar als je in je boek jouw andere diensten en producten vermeld, kan dat nieuwe klanten en opdrachten opleveren. Het kan ook leiden tot interviews, uitnodigingen voor podcasts en andere zaken die indirect weer kunnen leiden tot nieuwe opdrachten of klanten. 

Zorg dat je in je boek een aantal elementen verwerkt die je makkelijk kunt hergebruiken. Zoals een ‘preview’ of gratis give away, een stappenplan, een lijstje ‘do’s and don’ts’, een ‘top 3 tips’ of een ‘mini-cursus’. Dat soort dingen doen het goed in de media (interviews), op social media en in netwerkens.

Een prestatie en een kick!

Jij hebt het gedaan! Dat waar anderen wellicht van dromen. Je hebt een boek geschreven, je kennis op papier gezet én het uitgebracht. Het gaat er niet eens om hoeveel mensen het lezen, hoeveel boeken er verkocht worden. Alleen al het feit dat je boek er is, geeft je een zekere status. Het bewijs dat je een doorzetter bent. Dat dwingt respect af. Bij jezelf en bij je omgeving. 

Iets achterlaten

Op een dag, als jij er niet meer bent, leeft jouw verhaal, kennis of ervaring door. De persoonlijke ontwikkeling reis die je hebt gemaakt, de methode die je hebt ontwikkeld of de levensles die je wilde delen zijn terug te vinden. Jouw kinderen en hun kinderen, en de ondernemer van de toekomst kunnen het allemaal lezen, in jouw boek.

Schrijf je boek achterstevoren

Dat volgt vanzelfsprekend de vraag: hoe schrijf ik dan dat boek? Weet je waarom zoveel mensen vastlopen in het proces? Omdat ze het lineair proberen te doen: van begin naar eind. Ik heb zelf ontdekt (met 30 boeken ervaring en hulp aan honderden andere schrijvers) dat je het best het hele proces om kunt draaien. Begin bij de achterflap, dan je inhoudsopgave, doe dan je promotie. Daarna ga je pas echt schrijven. 

Schrijfcoaching

Het is een van de manieren om je boek te schrijven. Bij Boekfunding werkt het om het op deze manier te doen. De marketing kan je al starten als je de inhoudsopgave af hebt. Je krijgt er meteen een stok achter de deur voor terug. Want jouw netwerk zat immers al op jouw boek te wachten! Onze deskundigen helpen jou verder in het schrijfproces zodat je je daar geen zorgen over hoeft te maken.