Je begint vol enthousiasme aan je crowdfunding campagne. Je bent nog bezig met je manuscript en je bent daarmee al over de helft. Je droomt van het boek dat straks uitkomt. Maar wordt dat ook een succesvol boek? Het verloop van de succesvolle crowdfunding campagne vertelt iets over de mate van succes. Hoe zit dat precies?
Een boek via crowdfunding bekostigen gaat niet alleen over het geld bij elkaar halen, maar ook over het vroegtijdig opbouwen van een community van liefhebbers van je (toekomstige) boek. Dat klinkt misschien wat gek, maar je kunt dus al potentiële lezers van je boek hebben voordat je boek af is. Menig auteur vindt dat een geweldig idee trouwens. Het motiveert ze om het boek natuurlijk af te schrijven en er is geen weg meer terug. De community van lezers van je boek bestaat uit mensen uit je vakgebied, je eigen netwerk en je boort een nieuw netwerk aan.
Je kunt in je eigen netwerk kijken of er mensen zijn die jouw gedachtegoed willen meehelpen te verspreiden. Dat geeft een flinke aanzet in het aantal donateurs van je boek. Want vele handen maken licht werk. In je campagne kan je zo creatief zijn als je zelf wilt. De tegenprestaties worden zorgvuldig van tevoren uitgekozen, passend bij je doelgroep.
We zien nogal eens wat verschillen bij de verschillende succesvolle crowdfunding campagnes. Wél kunnen we stellen dat hoe meer donateurs je in de startfase hebt, hoe groter het succes wordt bij het op de markt brengen van je boek. We hebben nu al verschillende bestsellers voorbij zien komen. Binnen enkele dagen was het bedrag dat nodig was om het boek uit te geven bij elkaar. Vervolgens zien we ook dat de media erop reageert en de auteur uitgenodigd wordt bij podcasts, uitzendingen en in bladen verschijnt. Hoe beter je aansluit bij de behoefte van de lezers, hoe meer vraag er uiteraard voor is.
Heb je een succesvolle crowdfunding campagne die wat langer duurt? Dan is er zeker niets aan de hand. Het betekent namelijk niet dat je boek een flop wordt. Het betekent dat het wat meer tijd nodig heeft. Als je bijvoorbeeld schrijft over een thema dat nog niet zo bekend is, maar waar wel potentie in zit, dan kan het heel goed voorkomen dat het een aantal maanden of zelfs een jaar duurt voor het ‘ontdekt’ wordt. Daarna gaat het dan bijna als vanzelf. Zie het als een domino-effect. Is het eenmaal ontdekt, dan vertelt het zich vanzelf verder.
Voor je uitgever is het prettig om te weten hoe het verloop van de campagne gaat. Hij kan dan een betere inschatting maken voor het aantal te drukken boeken. Ook kan er rekening mee gehouden worden hoeveel geld er vrij gemaakt moet worden voor de promotie- en marketingcampagne. Loopt het in het begin nog niet zo’n storm met de donateurs, dan kunnen weer andere media benaderd worden bij de promotie. Dus ook je uitgever is blij met de informatie die een campagne geeft.
Bij Boekfunding hebben we een slagingspercentage 90% Wil jij ook je boek uitgeven via succesvolle crowdfunding en een crowdfunding starten? Vraag dan een vrijblijvend gesprek aan.
Wij sturen 2 keer per maand een update met nieuwtjes en vermaak. Elke drie maanden verloten wij een boekenpakket met 5 boeken onder de nieuwe leden.
Boekfunding B.V.
Ockhuizerweg 16B
3455 RW Haarzuilens
tel: 030 677 08 59
KVK-nummer: 80140718
contact@boekfunding.nl