kelly-sikkema-v9FQR4tbIq8-unsplash

De 6 redenen om voor crowdfunding voor je boek te kiezen


Heb jij er wel eens aan gedacht om je boek uit te geven met behulp van crowdfunding? Hieronder beschrijven we 6 redenen waarom je daarmee succes boekt met je boek.

Geromantiseerd beeld
Je ziet het vaak: in Hollywood-films bieden schrijvers, na lang ploeteren en vele obstakels, hun manuscript aan bij een uitgever. Deze uitgever geeft ze dan een contract en de schrijver is rijk. Dat dit beeld nog op ons netvlies staat, is dus niet zo verwonderlijk, het is het geromantiseerde beeld dat we voorgeschoteld krijgen. Hoe het gaat bij, we noemen ze de traditionele uitgeverijen is als volgt: je biedt je manuscript aan en wordt vaak geweigerd. Ze krijgen enorm veel manuscripten binnen en kunnen kieskeurig zijn. Als het een ‘ja’ is krijg je een contract waarbij jij slechts 8 tot 10 procent per verkocht boek opstrijkt. En in veel gevallen is zo’n uitgever bepalend in hoe jouw boek eruit komt te zien, zowel van binnen als van buiten.

Touwtjes in handen
Wij merken dat auteurs steeds meer behoefte hebben om zelf de touwtjes in handen te hebben en te houden bij het uitgeven van hun boek. Daar past een ander soort uitgeverij bij. De afgelopen jaren zijn dan ook de zogenaamde faciliterende uitgevers als paddenstoelen uit de grond gekomen, die daarop inspelen.

Een boek van duizenden euro’s
Een faciliterende uitgever biedt hulp en voorzieningen aan auteurs en helpt je om jouw boek te publiceren. Je krijgt een contract, waarbij jij het grootste percentage van de verkoopprijs van het boek krijgt (85%- 95%). Jij neemt in ruil daarvoor diensten af van de uitgever zoals marketing, het drukken van het boek en de vormgeving. Een faciliterende uitgever brengt hiervoor kosten in rekening. De financiering loopt al snel in de duizenden euro’s. Hoe financier je dat? In dit geval biedt crowdfunding een goede oplossing.

 

Crowdfunding en dan succes boeken met je boek
Boekfunding is gespecialiseerd in crowdfunding voor boeken. Naast dat je de financiering rond wilt krijgen zijn er tal van andere redenen om te kiezen voor crowdfunding. We zetten ze voor je op een rijtje:

  1. Je realiseert de complete financiering van je boek vooraf. Dat voorkomt teleurstellingen in een later stadium.
  2. Je hoeft niet te bezuinigen op kwaliteit. Sommige auteurs denken slim te zijn en besteden bijvoorbeeld het correctiewerk uit aan iemand in hun vriendenkring die goed is in taal. Achteraf staat het boek dan toch nog vol met taalfouten. “Had je toch maar een professional ingehuurd”, denk je dan naderhand. Vooraf werk je met een begroting en worden alle kostenposten in kaart gebracht.
  3. Doordat je met de funding bezig bent, bouw je tegelijkertijd aan een community van liefhebbers voor je boek. Zij zijn ook tegelijkertijd jouw ambassadeurs voor de toekomst. Je stimuleert op deze manier de mond-op-mond reclame voor je boek.
  4. Je wordt eerder opgemerkt door verschillende media omdat je door middel van je crowdfundingscampagne op social media laat zien wat je aan het doen bent. Dat kweekt sneller interesse bij tijdschriften, kranten en andere mediakanalen. Daarmee boek je sneller succes met de verkoop van je boek.
  5. Mensen vinden het doorgaans leuk om te zien hoe het schrijven van een boek in z’n werk gaat. Een kijkje achter de schermen maakt dat anderen al met je kennis maken voordat je boek op de markt komt.
  6. Je hebt een stok achter de deur. Als je boek nog niet af is, maar je door middel van tegenprestaties je boek vooraf al verkoopt, voelt het alsof je boek er al is. Dat is een bijzondere gewaarwording die maakt dat je veel meer focus houdt op je einddoel: de uiteindelijke realisatie van je boek.

Hoe verder?
Is je interesse gewekt en wil je weten wat Boekfunding voor je kan betekenen? We komen graag met je in contact.

Geschreven door Carla de Ruiter