Voordat je begint aan de voorbereidingen van je crowdfundcampagne heb jij alles concreet uitgeschreven en weet je precies wat voor soort project je gaat starten en hoe je dit wil gaan aanpakken. Jij bent ervan overtuigd dat jij dit project tot een goed einde gaat brengen. Het wordt dus hoog tijd voor de volgende stap; dat jij je gaat voorbereiden op het voeren van jouw campagne. Dat betekent dus ook keuzes maken. Wat wil je bereiken? Met wie ga je dit avontuur aan? Welk bedrag kies je als doelbedrag? Welke vorm van crowdfunding past het beste bij jouw idee en welk platform ga je gebruiken? Dit zijn zomaar wat keuzes die in deze fase moeten worden gemaakt en die invloed hebben op het verloop van jouw campagne.
Waarschijnlijk wil je dat jouw campagne meer op gaat leveren dan alleen geld, anders zijn er genoeg andere manieren om dat bij elkaar te krijgen. Het succes van je campagne wordt bepaald door de manier waarop je bent voorbereid. Neem de ruimte en tijd hiervoor, bij Boekfunding houden wij twee maanden voorbereidingstijd aan.
Het succes begint bij het formuleren van heldere doelstellingen. Wat wil je graag bereiken? Natuurlijk wil je in de eerste plaats dat je voldoende geld binnenhaalt om aan de slag te kunnen. Logisch. Maar hoe zit het met je andere wensen? Je wilt graag mensen betrekken bij je project. Dan is dat een andere doelstelling. Gratis publiciteit? Minimaal x aantal donateurs? Een bereik van minimaal 10.000 op al je social media kanalen? Het mag van alles zijn, het is tenslotte jouw campagne.
Kies je voor een handje vol doelstellingen, dan is het handig om deze SMART te formuleren. Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Zo maak je van je wensen een doel waar je acties en activiteiten aan kunt koppelen. Dat brengt de realisatie weer een stuk dichterbij.
Als jij bij Boekfunding een project bent gestart betekent dat dat wij er samen voor hebben gekozen jouw plannen uit te voeren. Hoog tijd om te kijken wie jij nog meer wilt toevoegen aan je crowdfunding team. Want er zijn verschillende rollen die vervult moeten worden tijdens het uitvoeren van de campagne. Hieronder een overzicht van een x aantal rollen. Eén iemand kan natuurlijk verschillende rollen uitvoeren.
Een van de eerste taken is het vaststellen van het bedrag dat je wilt ophalen. Je hebt voor het project al inzichtelijk gemaakt wat je nodigt hebt, maar denk ook aan bijkomende kosten. Boekfunding en de meeste crowdfundplatformen hanteren een alles-of-niets-principe. Je moet aan het eind van de rit op 100% staan anders krijgen donateurs hun geld terug en sta je met lege handen. Je wilt je doelbedrag niet te hoog inzetten, dan bestaat de kans dat het halen ervan niet lukt. Maar bij een te laag bedrag is de kans aanwezig dat je straks een gat in je begroting hebt. Bekijk dus goed waar je kunt bezuinigen. Het gaat erom dat het project er komt.
Heb je al een doelbedrag in je hoofd? Hoe voelt dat? Hoe voelt dat voor de mensen uit je omgeving? Staat het bedrag in verhouding tot wat je gaat doen? Is het haalbaar? Kijk eens wat andere doen of kijk naar een vergelijkbare campagne.
Het soort project bepaalt voor een groot deel welke vorm van crowdfunding je het best kunt kiezen. Bij Boekfunding doen wij alleen aan reward (tegenprestaties) campagnes waarbij een donateur iets terugkrijgt voor zijn donatie bijvoorbeeld een persoonlijke boodschap van jou of een door jou ontworpen boekenlegger. Bij dit soort campagnes zijn vaak met lagere bedragen tot zo’n dertigduizend euro. Er wordt vooral marketingcampagne gevoerd, met vaak weinig budget en veel creativiteit. Er zit meestal tot de laatste dag nog spanning in.
Je hebt al veel keuzes gemaakt in de voorbereiding van de campagne. Je weet alleen nog niet wanneer en hoe lang je campagne gaat voeren. Kies je voor een lange campagne om er zeker van te zijn dat je iedereen in je doelgroep kunt bereiken of ga je voor kort en krachtig? Wat is een goed moment? Wanneer moet je project van start gaan, dus wanneer heb je het geld echt nodig? En kan crowdfunding het hele jaar door of moet je nog ergens rekening mee houden? Het antwoord op deze vragen is per project verschillend. Uiteraard helpt Boekfunding bij het beantwoorden van al jouw vragen. Over het algemeen geldt, hoe korter de campagne, hoe beter.
Liever drie maanden voorbereiden en een maand campagne voeren dan andersom. Dit heeft te maken met de urgentie die je doelgroep moet voelen bij de campagne. Als je voor het einde van de week een bepaald bedrag bij elkaar moet hebben, dan weet de donateur dat hij nu in actie moet komen en niet pas over twee weken. Zo creëer je momentum. Te kort is echter ook niet goed, want dan kun je waarschijnlijk niet iedereen bereiken. Een periode van dertig tot veertig dagen lijkt de ideale duur van de campagne. Als jouw project een bepaalde startdatum heeft, dan moet het geld natuurlijk op tijd binnen zijn. Je kunt de start van je campagne dus ook op deze manier bepalen. Houd er wel rekening mee dat het geld niet direct op je rekening hebt staan.
Maakt het uit op welke dag je start? Dat ligt aan je plannen en aan je doelgroep. Zorg er in elk geval voor dat je laatste dagen van je campagne zelf voldoende tijd inruimt en dat je dan het grootste deel van je netwerk kunt bereiken: mocht je die laatste dagen nog wat procenten missen, dan moet de telefoon wel opgenomen worden.
Tijdens de voorbereiding bepaal je de kaders van de campagne. Je bepaalt de doelstellingen en stelt een team samen. Je kiest het doelbedrag en op welke manier je gaat funden. Start- en einddatum zijn bekend, dus je kunt aan de slag met de inhoud van de campagne en je crowd.
Deel deze blog
Wij sturen 2 keer per maand een update met nieuwtjes en vermaak. Elke drie maanden verloten wij een boekenpakket met 5 boeken onder de nieuwe leden.
Boekfunding B.V.
Ockhuizerweg 16B
3455 RW Haarzuilens
tel: 030 677 08 59
KVK-nummer: 80140718
contact@boekfunding.nl