Je gaat je boek financieren door middel van crowdfunding. Natuurlijk wil je dat jouw boek straks goed verkocht wordt. Terwijl je jouw boek schrijft ben je daar natuurlijk zelf enthousiast over. Al snel vertel je in je netwerk, familie en vrienden over jouw vorderingen. Mensen doen zelfs al toezeggingen om jou te helpen om jouw fundingbedrag bij elkaar te krijgen als je straks start met je campagne. Hartstikke mooi! Hoe zorg je ervoor dat je donateurs ook nog eens fan van jouw boek worden?

 

Het zal maar net toevallig zijn dat jouw familie en vrienden ook interesse hebben in het thema van jouw boek. Maar niets is uitgesloten natuurlijk. Het kan heel goed dat zij jou alleen maar willen steunen in je proces. Omdat het niet niks is… een boek schrijven. En dan is alle steun welkom. Of je dan ook echt fans uit je familiekring moet verwachten is maar de vraag. Onder echte fans versta ik de lezers en kopers van jouw boek die echte interesse hebben in wat je schrijft. Omdat het thema waar je over schrijft hun interesse heeft en het in hun vakgebied past of omdat ze helemaal op gaan in zoete romans of spannende thrillers.

 

Test je publiek

Als jij goed jouw doelgroep in de peiling hebt, is het antwoord op de vraag hoe je fans maakt van je donateurs al een stuk eenvoudiger. Maak ze deelgenoot van het proces van het maken van je boek. Stuur ze regelmatig een berichtje of laat zien op social media hoe ver je bent. Misschien heb je wel een app groep waar je mensen op de hoogte houdt? Kies de vorm die bij jou en jouw doelgroep past.

Stel je netwerk regelmatig een vraag over de inhoud van je boek. Het kan zelfs zo zijn dat je een eerste hoofdstuk laat lezen. Dat is dan ook direct een goede test of je boek aanslaat! Vraag om feedback, deel niet alleen wat goed gaat maar ook wat er nog wel eens misgaat. Heb je een schrijfdag waarbij je alleen maar steeds opnieuw begint en geen inspiratie hebt? Laat ook die kant van je zien. Je zult merken dat mensen graag meeleven en jou leren kennen. 

Authenticiteit

Uit allerlei marketingonderzoek blijkt dat mensen graag fan worden van iemand als ze die persoon vertrouwen. En hoe authentieker je bent (lees: jezelf bent) hoe makkelijker het is voor een ander om zich in te leven in je en een idee te krijgen van de inhoud van je boek. Het vertrouwen groeit met authenticiteit. Deel dus ook wat vaker iets over jezelf!

 

Zoek de media op!

Ben je bijna klaar met je manuscript? Dan is het tijd om alvast de mediakanalen op te zoeken. Schrijf je over een relevant maatschappelijk probleem? Talloze (nieuws)redacties zijn op zoek naar nieuwe verhalen of boeken. Het loont de moeite om eens een middagje in de plaatselijke bibliotheek te gaan neuzen welke tijdschriften jij interessant vindt om jouw boek te laten zien. Kijk welke artikelen er geschreven worden over boeken en welke redacteur erachter zit. Schrijf hem of haar een berichtje over het thema waarover je schrijft en maak een opmerking over het stuk dat je in dat magazine van zijn of haar hand gelezen hebt. Zo heb je altijd een mooie ingang!

Hoe meer mensen over jouw boek horen, hoe fijner! De dag dat jouw boek over de tong gaat komt eraan! Veel succes met de laatste loodjes!