boekfunding

Wat is crowdfunding? Deel 2

Crowdfunding is een financieringsvorm waarbij je met steun van een grote groep mensen (= funders/backers), die elk een kleine financiële bijdrage geven jouw project realiseert. Dit door de financiering die je ophaalt. Typisch aan crowdfunding is dat je een grote groep mensen gaat betrekken bij jouw project en gaat mobiliseren om hun steentje bij te dragen. Tijdens deze mobilisatie start je altijd vanuit de mensen die betrokken zijn bij jou/jouw project. Dat impliceert dat je in eerste instantie een beroep doet op jouw eigen netwerk bij de lancering van jouw crowdfundingcampagne. Je start met een dichte kring van familie en vrienden en breidt vervolgens uit naar jouw grotere netwerk, pas als laatste spreek je onbekenden aan. Bij crowdfunding is het essentieel dat je deze groepen niet tegelijkertijd aanspreekt, maar dat je dit stapsgewijs doet.

Voor de aanvang van een crowdfunding, moet je als projecteigenaar (= beheerder van een campagne) inschatten hoeveel geld je nodig hebt om jouw project te verwezenlijken. Dit bepaalt het doelbedrag dat je wil ophalen tijdens de campagne. Dit doelbedrag varieert afhankelijk van het type crowdfunding en het type project. Het is een bedrag waar je gedurende de volledige campagne naar streeft om op te halen en geeft een indicatie naar de funders waar ze naartoe werken. Om het doelbedrag te bepalen voor jouw project start je altijd met het in kaart brengen van de kosten die je moet maken om het project te realiseren. Op het einde van de rit moet je jouw beloftes aan de crowd kunnen waarmaken. Als je dan niet in kaart hebt hoeveel geld je nodig zou hebben om het project te realiseren, kan het zijn dat je niet voldoende financiering hebt om het uit te voeren. Hiermee sla je niet alleen een slecht figuur bij de crowd, het tast ook jouw reputatie als projecteigenaar aan. Omdat Boekfunding gespecialiseerd is in het crowdfunden van het publiceren van boeken helpen wij de beginnende of gevorderde auteur het doelbedrag te bepalen.

Een campagne publiceer je meestal op een crowdfundingplatform. Deze platformen zijn gereguleerd en bieden een format voor de projecteigenaar om zijn of haar campagne te lanceren. Op het einde van de rit, als jouw campagne succesvol is, neemt het platform een percentage van dit bedrag als commissie. Je kan ook zonder een platform maar dan op je eigen website. Uit ervaring weten wij dat dit heel veel tijd en geld kost voor de projecteigenaar. Waarom? Je moet zelf waterdichte algemene voorwaarden opstellen en ervoor zorgen dat je je indekt tegen elke vorm van aansprakelijkheid. Daarnaast moet je op jouw website verschillende betalingsmogelijkheden integreren, dit is niet evident voor elke projecteigenaar. Bovendien vertrouwen mensen sneller een campagne op een platform omdat er in dat geval een derde partij het opgehaalde geld verzamelt. Naast de extra credibiliteit die zo’n platform met zich meebrengt, kan je gebruik maken, van het netwerk van gebruikers dat elk platform heeft. Dankzij het netwerk heb je meer kans dat onbekenden jouw campagne online terugvinden. Die extra visibiliteit verhoogt de kans dat jouw campagne succesvol is.

Een cowdfundingcampagne duurt niet eeuwig, maar is gelimiteerd in een korte periode. De gemiddelde crowdfundcampage in Nederland loop 40-45 dagen. Door deze beperkte duur voelen funders en investeerders een grotere ‘sense of urgency’ er, daar gaat het om bij een crowdfundingcampagne: het is nu of nooit. De funder of investeerder krijgt maar één moment om in te stappen en dat tegen exclusieve voorwaarden of voor een exclusieve reward.

Als dank om mee te stappen in een crrowdfundingcampagne, krijgt de funder meestal een beloning. Deze beloning kan een product, een beleving, maar evengoed een financiële beloning zijn. Gezien de duurtijd van een campagne communiceer je best naar jouw funders dat deze beloning er niet van vandaag op morgen is. De beloning voor een bijdrage kan soms zelfs jaren op zich laten wachten.

Een crowdfundingcampagne is niet alleen een financieringsvorm, maar bevat tegelijkertijd een marketingcampagne. Net omdat je zo’n grote groep mensen betrekt bij de campagne is het een opportuniteit voor ondernemers om hun eerste klanten te vinden of nieuwe klanten aan te trekken. Het combineert financiering met een groeiende kring van ambassadeurs, jouw fans van het eerste rij.

Boekfunding maakt samen met de auteur een pr & marketingplan, zodat je als projecteigenaar er niet alleen voor staat. In dit plan staan o.a. gedetailleerde en duidelijke afspraken over de wijze van communiceren, waar en wanneer. Dit plan wordt door Boekfunding samen et de auteur ons gemonitord. Hoe loopt de campagne? Worden afspraken nagekomen? En kloppen de afspraken nog? Waar dient extra aandacht aan worden besteed?

Reward Based Crowdfunding
Bij reward-based crowdfunding geef je de funder in ruil voor zijn bijdrage een fysiek ‘cadeau’ in de plaats. Deze rewards zijn meestal verbonden met het project. In het geval van ondernemers kan het een eerste versie zijn van het product of de dienst die ze op de markt willen brengen. Maar dit is niet altijd het geval. Rewards kunnen ook bedankingen en belevingen zijn. Zo kunnen ook ondernemers die niet rond een product of een concrete dienst werken een campagne lanceren. Hoewel dat minder evident is, wordt het wel gedaan.

Er zijn legio aan rewards te bedenken. Omdat Boekfunding een focus heeft op het publiceren van boeken gaat het onder andere over een boek, een gesigneerd boek, een gepersonaliseerd boek, een aparte pagina met naamsvermelding van de donateur, een boekenlegger, een speciale uitnodiging bij een boekenpresentatie, etc. In het algemeen geldt, hoe groter de donatie, hoe groter de tegenprestatie.

Wil je meer informatie over hoe Boekfunding werkt? Neem dan contact met ons op.